Intoleranța la...

13:47

Este sezonul alergiilor. Ce spun eu, este epoca alergiilor. Niciodată în istoria umană nu au eistat mai mulți alergici la orice.


S-a descoperit că există până și alergii la chestii deosebit de abstracte, așa că vin și eu și institui o nouă alergie: alergia la intoleranță.

N-am încercat niciodată să explicitez proveniența proverbului live and let live și a multora echivalente, însă cu siguranță astăzi am aflat de ce: din pricina oamenilor care sunt convinși că valorile lor sunt cele mai cele. Așa a apărut nazismul, care a murit dar persoane echivalente sufletește cu cei care l-au promvat continuă să se nască.

Azi am citit niște comentarii ale unei mame pe care o dezgustă alăptarea. Au apărut sub caricatura de mai jos, pe care am și raportat-o din greșeală și nu-mi pot lua raportarea înapoi, așa că îmi ceer scuze public Anamariei.


Încerc să mă mențin departe de asemenea dispute, dar de data asta profit de acest caz deloc izolat să atrag atenția că poliția laptelui, despre care se vorbea pe niște bloguri la un moment dat, este o făcătură. Mamele care alăptează sau cele care încearcă o educație blândă (de multe ori băgate în aceeași oală, asa că le alătur și eu) nu au adoptat niciodată o conduită asemănătoare. Atât alăptarea cât și educația centrată pe nevioile copilului ocupă prea mult timp si energie ca acestea să mai fie canalizate spre altceva.

Cine s-a simțit lezat de comentariile ”pro” apărute când și când (pentru unii prea des :D) probabil a rămas neîmpăcat cu unele alegeri personale. Este problema fiecăruia ce alegeri face, dar când ele sunt strigate cu atâta virulență, sfidând patologicul, faptul devine o problemă socială.

Nu se poate spune că există o poliție a laptelui fiindcă în românia doar 12 copii din 100 sunt alăptați exclusiv. Nu se poate spune că se discută prea mult despre nașterea naturală când în București mai mult de 60% din nașteri sunt cezariene, la fel cum nu se discută îndeajuns de mult despre respectul arătat copilului și despre educația blândă, având în vedere că în parcurile și pe străzile din România copiii sunt bruscați verbal și fizic în fiecare oră.

Deși e vorba de lucruri nici pe departe comparabile, cruzimea ei mi-aduce aminte de cazul unui francez care și-a bagat copilul mic în maina de spălat rufe și pe-al unei americance al cărei bebeluș a fost pus la microunde: fără să existe vreo leziune externa, evident, s-a descoperit că puiul mic avea organele coapte, efectiv. Vă imaginați câtă durere au provocat asemenea specimene înainte să ajungă să-i omoare?

Cazuri ca astea fac înjurăturile pe facebook, metoda plânsului controlat și a hrănirii la sân la program niște glume nevinovate. Copiii ies cu nervii ferfeniță din ambele proceduri de degrevare a mamei de responsabilitatea de a-și îngriji copilul când acesta are nevoie, dat măcar sunt în viață. Cum ar spune strămoșii noștri: ”cresc și așa”. Nu mai contează că în al doilea caz ies și infometați bine - știut fiind de foarte puțni că pentru un bebeluș alăptat, a răbda două ore de foame echivalează ca efect cu două zile de post negru pentru un adult.

De fapt, pentru orice bebeluș senzația de foame este aceeași când apare, însă laptele praf se digeră mai greu și copiii hrăniți astfel sunt mai puyțins susceptibili să sufere de foame când li se face un program. Sunt multe voci care spun că un program de masă este necesar în cazul lor, dar că am cunoscut persoane care au vrut să urmeze tiparul natural de hrană și au oferit la cerere, deși nu au putut alăpta, iar copiii au trăit fericiți. Nu am argumente științifice, afirmația asta se bazează exclusiv pe argumentele mele personale, la rândul lor inspirate din ceea ce am văzut sau auzit.

E posibil ca și aceștia doi să fi fost niște intoleranți la origini? Unii care sunt mereu mai buni ca alții? Cât de departe poate ajunge un asemenea om cu violența? O să vă țin la curent... dacă mai apuc. :)




Nimeni nu deține adevăruri absolute pe lumea asta, dar în ce privește copiii este știut că societatea a fost dintotdeauna permisivă,. Adică, de când e lumea și pământul, copiilor li s-a dat ce cer atunci când cer și în ciuda regulilor de conduită generală. În primul rând este vorba aici despre laptele mamei oriunde și oricând (exceptând societațile islamice de dată recentă).

Numai în zilele noastre poate veni o mamă să strige că un copil sugând e scârbos. Dar chiar și o asemenea percepție este din păcate tot vina societăți noastre violente și nu este nici pe departe un lucru demn de a fi arătat cu degetul sau ironizat. Nu știu dacă este aplicabil la acest caz particular, dar respingerea alăptării ca urmare a unui abuz din trecut este o problemă des-întâlnită în zilele noastre.

You Might Also Like

26 comments

  1. Draga mea, te apreciez si iti admir dezvoltarea ca parinte, insa imi aduc aminte ca au fost momente in care si tu ai fost vehementa si chiar ai dat dovada de oarece intoleranta... dar apreciez ce citesc acum. :) Si imi place. Este un mesaj pozitiv si firesc. :) Un steag alb in mijlocul unui razboi. ;)
    Totusi, scrisul nu reda bine nuantele... poate multe dintre comentariile exprimate sunt iterpretate gresit deoarece dulcea noastra limba este tare permisiva la interpretari.... Eu sunt de parere ca ne irosim in lupte de gen.. si e pacat.
    Te imbratisez!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gabi mersi si o imbratisare. Dar aici nu e un steag alb ci un semnal de alarma. Iar eu vehementa sunt si voi fi oricand voi simti un iz de nedreptate fiindca nu sport minciuna si discriminarile.

      Cat despre intoleranta mea presupun ca e discutabila: una e sa accepti niste lucruri si alta sa le gasesti scuze. Dar nu stiu la ce te referi exacrt, presupun ca ai in minte ceva postari pro-alaptare. In orice caz da, sunt cam abrupta uneori, recunosc.

      Ștergere
  2. Am mai citit şi eu o postare care, în numele psihanalizei, găseşte de cuviinţă să asigure mamele care nu alăptează că au motive întemeiate să fie sclavele propriului subconştient, chit că opţiunea de a nu alăpta (atunci când ai putea fizic să o faci) este în detrimentul copilului şi îi încalcă dreptul la alimentaţie
    http://gratioasa.wordpress.com/2012/02/27/alaptarea-nu-e-o-chestiune-pe-care-sa-ti-o-propui/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. n-am gasit legatura cu psihnaliza dar poate ma grabesc eu. Oricum, alaptarea peste sarcina este cu adevarat dificila si daca nu te cunosti foarte bine (ca sa ajungi sa iti controlezi iesirile) si mai ales daca nu te informezi e greu s-o scoti la capat.

      Ștergere
  3. Doamne fereste ce nebuna eu tocmai l am alaptat azi pe baiatul meu in parc(are 2 ani) si se mai uitau cateva babe chioras,abia asteptam sa zica ceva.Nu stiu cum poate sa zica ca are un copil perfect doar ca i da lapte praf la ore fixe si saracu deja e si educat...ma crucesc pai daca l vede pe al meu cum vine dupa ce se tavaleste in nisip la tzatza si dupa incearca sa escaladeze copaci cred ca ma impusca:D Ce mama denaturata sunt si mai dorm si cu el de cand sa nascut deci ce urmeaza va inchipuiti:D
    Acum serios vorbind femeia are probleme reale e un fel de nazi moom si vai de copilul ala cand va creste si de ce frustari va acumula!

    RăspundețiȘtergere
  4. G. Cojocaru, important e ca evoluam! ;-) Si ca daca ieri am fi facut si am fi zis ceva intolerabil, daca intre timp ne-am "desteptatit", asta e cu atat mai bine, zic eu.
    Cand am vazut intai pe FB am zis ca visez si in timp ce intindeam rufe ma felicitam ca nu am zis nimic acolo. Ca si mie mi se face, nici nu stiu cum sa zic, poate rau (?) cand vad mame (!) care sar la gatul altor mame (!). Nici nu mai intereseaza sa stabilim cine are sau nu dreptate si nici sa aducem dovezi caci e destul de crunt ca se ajunge la asa ceva. Clar, nu voi fi de acord cu o mama care isi abuzeaza copiul dar pana acolo mai sunt si alte mame cu ale caror metode nu sunt 100% de acord dar nu le sar la gat. Sau pardon am sarit la gatul unor mame care nu ma ajuta sa ajut o alta mama sa isi ajute copilul bolnav! Atata tot. Dar stai ca de alaltaieri m-am mai desteptatit si eu un pic.
    Zoozie mami e aproape perfect articolul. Nu iti mai provoca dureri de cap, persoana aia, ca nu ii pot zice mama e un om cu grave probleme, cele mai evidente sunt cele de limbaj si comportament.

    RăspundețiȘtergere
  5. Individa cu pricina are niste probleme la mansarda, trist insa e ca suntem inconjurati de prejudecati. Cunosc o gramada de mame ce alapteaza dar se feresc sa o faca in public tocmai din cauza educatiilor primite si a mentalitatii celor din jur.

    RăspundețiȘtergere
  6. Frate, respectiva a avut o data in viata onoarea sa fie bagata in seama de femei ca tine, Zoozie! In rest, scuipa seminte in fata blocului si vb despre Gaviota.

    RăspundețiȘtergere
  7. stii ce e dubios? ca pe blogul ei apar linkuri spre o mama (si zice buna prietena de-a ei) care a alaptat si a folosit sfaturi LLL
    http://sabina.dasart.ro/2011/10/ce-greseli-am-facut-in-cresterea-copilului-in-primele-luni-de-viata/

    concluzia: exista tot felul de oameni pe lumea asta :D oameni care gatesc vegetarian si adora animalele, dar sunt incapabili sa recunoasca eficacitatea unei metode de hranire a copilului inventata acum milioane de ani.

    RăspundețiȘtergere
  8. Pe mine sincer desenul ala chiar m-a amuzat. Eu sunt una din mamicile alea care isi alapteaza copilul pe unde i se face lui foame, sau nu neaparat de foame, cand are el nevoie sa se linisteasca.
    Comentariile doamnei respective insa le gasesc foarte rautacioase. Asta e lumea din ziua de azi, nu se mai cenzureaza la ce gandeste, iar limbajul cat mai plastic este la moda.

    Tin minte dupa ce am nascut primul copil ca citisem de alaptatul in tandem pentru prima oara si am ras cu lacrimi alaturi de sot, faceam misto de cat de aiurea ar arata un nou nascut alaturi de un copil de cativa anisori... Atat experimentasem eu pana atunci... apoi am ajuns sa alaptez in sarcina si sa imi doresc si tandemul... n-a fost sa fie, ca s-a intarcat... dar opinia mea a fost cu totul alta dupa ce am aflat mai multe, am vazut mai multe... Asa ca de atunci incerc sa nu mai judec asa de aspru pe ceilalti... si daca tot este vorba de toleranta... sa tolerez si persoanele rautacioasa... or avea ele motivele lor pe care eu poate nu le cunosc.

    RăspundețiȘtergere
  9. ufffff.....m-am umplut de nervi citind ineptiile scrise de Claudia Bejan.....am cautat-o pe FB sa-i transmit ceva "special" insa....nu am gasit-o ! Poate e mai bine ca nu am gasit-o ca daca ma apucam sa-i scriu cateva....nu stiu cand ma mai opream :). Astfel de "specimene" nici nu ar trebui sa aiba cont de FB ptr ca habar n-au ce e aceea comunicare, daruire, sentimente materne.....Stiu numai sa tranteasca un copil pe care sa-l chinuie cu ideile lor si apoi sa se bata cu pumnul in piept ca au copil. Vai de acel copil !!! Mi-e mila de pe acum de el! Tare mi-as dori sa citeasca si el canva randurile scrie de asa-zisa mama a lui.....Hai sa ma opresc totusi.... :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Asta a fost primul meu gand cand am citit comentariile ei : adult care a fost abuzat in copilarie ori vre-un 'decretel' nedorit de parinti. Primul sentiment a fost mila, apoi am intrat pe blogul 'duamnei' ...citit pe acolo... am totusi un sentiment ca e doar prostie animalica, vorba Feliciei.

    RăspundețiȘtergere
  11. Subiectul a disparut cu desavarsire de pe facebook in timp ce voiam sa scriu un comentariu, o replica unui domn... a disparut inclusiv postarea de pe peretele meu :)))

    RăspundețiȘtergere
  12. asa e! Cred ca din cauza prea multor raportari date de ea si de prietenii ei. Am vazut ca a disparut si profilul Anamariei Ami Caciuli Bebe, care postase caricatura.

    RăspundețiȘtergere
  13. Urmeaza desfiintarea conturilor ce au la avatar copii atasati la san...
    zoozie, s-a infiintat azi politia laptelui :)).

    RăspundețiȘtergere
  14. Cine vorbea de toleranta... tu nu suporti nici o parere contrara , madam, esti convinsa ca detii adevarul absolut in materie de crestere copii... vezi-ti de ai tia, si alapteaza decent, fara a supara lumea din jur

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ce treaba are alaptarea cu indecenta in primul rand?

      in al doilea rand tu te-ai uitat macar pe screenshoturile alea????

      Ștergere
  15. Alapteaza decent, adica nu mai urla in gura mare, de parca ai fi reinventat roata, nu e nimic deosebit in ce faci tu . nu esti indreptatita sa vorbesti despre toleranta, oricat de rautacioase ar fi screenshoturile

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti apreciez inmiit grija pe care mi-o porti dupa ce ti-am citit al doilea comentariu. Da-mi voie totusi sa specific faptul ca abia 12 femei din 100 alapteaza in Romania exclusiv pana la sase luni si din acestea 12 majoritatea suporta presiuni incredibile din partea familiei, a rudelor si a anonimilor blanzi si binevoitori, de asemenea sunt bombardate pe scara larga cu informatii depasite sau fara vreo baza stiintifica sau chiar empirica privind alaptarea si diversificarea. Asta ma face uneori sa abordez subiectele special pentru ele, ca sa isi dea seama ca nu sunt singure, nici nebune, nici cumva denaturate ca isi asculta instinctele. E o asigurare pe care eu am gasit-o in alta parte si o dau mai departe in speranta ca va fi utila cuiva. Daca tie nu ti se potriveste poti trece la un alt blog de parinti, mai bine scris, care iti gadila tie stilul de viata, alegerile, felul in care arati, pentru ca deduc ca ai mare nevoie sa fii validata. Probabil ai ramas o mica adolescenta angoasata care se ascunde in spatele agresivitatii gratuite.

      Daca ai ceva util de adaugat fa-o dar delimiteaza-te de injurii, de tonul asta tzatzesc si de fraze repetitive si golite de continut. Cu alte cuvinte, lasa deoparte raspunsul emotional si transmite informatii.

      Strict la topic, nu pot face abstractie de continutul screenshoturilor fiindca genul asta de discutie se repeta mult prea des si ar fi cazul sa ne mai civilizam si noi.

      Daca mai postezi ca anonim iti sterg comentariile cu toata superioritatea de care sunt capabila.

      Ștergere
  16. ce inseamna "decent", anonimule? daca "decent" inseamna sa alaptezi doar in locurile special amenajate, pai Romania e o tara indecenta, sa stii!

    RăspundețiȘtergere
  17. Cu toata superioritatea de care esti incapabila, vrei sa zici . Cat despre agresivitate, comentarile tale sunt pline de asa ceva, semn ca ti-ar prii si alte activitati in afara de alaptat. Sustine tu mamele care alapteaza , dar lasa-le in pace pe alea care au ales sau nu au putut sa alapteze . N-ai decat sa stergi comentariul, i really dont give a shit

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum sa-l sterg, sa creada lumea ca esti decenta? Incep sa ma intreb ce cautai de ai ajuns tocmai aici unde se discuta niste aspecte care in mod normal ar trebui sate lase rece, ca doar ai facut o alegere informata.

      Cat despre mine n-am zis nicaieri ca as fi blandetea intruchipata, dar toleranta chiar sunt in sensul ca ma abtin de la judecati gratuite si nu ma iau gratuit de unii cu care nu rezonez. Sunt toleranta pana dau de manifestari ca astea din articol, care ma calca pe bataturi, fiindca sunt NEDREPTE: eticheteaza si discrimineaza.

      Unde vreodata m-am legat eu de persoanele care ALEG sa nu alapteze in astea 500 de articole? Eu am treaba cu acelea mame care ALEG sa o faca si nu sunt lasate sa continue de oameni care gandesc probabil in buna masura ca tine sau, mult mai des, de oameni foarte bine intentionati dar foarte prost informati. Este era laptelui praf, care a devenit o alegere personala a mamei, asa cum e era egocentrismului si a consumerismului. Tot ce iese din tiparele astea enerveaza Majoritatea. Scuzati, stimabila. Ierati-ne ca existam si ca ne mai facem si noi auzite intr-o nisa.

      Ștergere
    2. Anonim care zici I do'd damn give a shit... ai decenta si curajul sa spui ca esti cine esti, cam toate banuim cine esti dupa engleza aia de balta de la liceul pe care l-ai absolvit. Draga CB de ce nu spui cine esti?
      In ceea ce priveste alaptarea, este cea mai buna investitie in sanatatea viitoara a copilului, asa ca subiect inchis.

      Ștergere
  18. scuze I don't give a damn shit (asa ai spus draga anonim)

    RăspundețiȘtergere

About Me