Furia laptelui - o dărâmare de mituri

14:21

Furia laptelui NU este provocată de laptele reținut în sâni, ci de o creștere dramatică a vascularizării sânilor. Este, ca să zic așa, un edem vascular, lucru care face ca sânii să fie calzi, măriți și angorjați în diverse grade timp de trei zile.

Acest fenomen survine cam în ce-a de-a treia zi după venirea bebelușului. Dacă peste această inflamare se adaugă faptul că sânii produc lapte și, din diverse motive, acesta nu se drenează eficient, survine o angojare severă a sânilor, aceștia devenind ”ca de piatră”. Totul este însoțit de durere mare și areola este atât de tensionată, încât bebelușul nu se mai poate atașa corect la sân.

Majoritatea angorjărilor patologice se poate preveni la scurt timp după naștere, ținând cont de cele trei principii de bază ale alăptării:

- alăptare frecventă, fără restricții

- nefolosirea suzetei și a biberonului

- poziție adecvată


Urmarea acestor principii ajută de asemnea bebelușul să se sature exclusiv din colostrul pe care îl produce mama până la instalarea lactației propriu-zise.


Câteva reguli utile dacă vă luptați cu furia laptelui:

- Nu se pun comprese calde înainte de masă
Explicație: căldura agravează edemul vascular. Căldura mărește circulația sângelui, agravând tabloul de simptome.

- Nu aplicați comprese reci între mese: 
Explicație: se contractă canalele galactofore și laptele curge mai greu. Procedura poate de asemnea poate provoca o reacție dureroasă la nivelul mamelonulul cauzată de golirea bruscă a vaselor de sânge (nota mea: detalii aici despre fenomenul Raynaud și despre vasospasm).


Tehnica drenajului limfatic

Este procedeul cel mai bun care poate fi recomandat unei mame aflate în această situație.

Drenajul limfatic se efectuează ținând degetele unul lângă altul și înconjurând sânul ca în imaginea de mai jos. Se presează către spate timp de trei minute. Poate apărea curgerea laptelui, dar nu acesta este scopul manevrei. Scopul este ca areola să fie complet detensionată, acest lucru permițând bebelușului o atașsare corectă la sân, deci să scoată laptele în mod eficient.



Repetați masajul înainte de fiecare masă și ori de câte ori simțiți că aveți areola atât de tensionată încât țesutul nu permite scufundarea degetului la apăsare.

Nota mea: un masaj al sânului foarte bun mi se pare și cel descris aici.


Foile de varză:

S-a demonstrat științific că foile de varză aplicate pe sân reduc inflamarea. Rupeți înainte nervurile zdobindu-le ușor cu o sticlă, de exemplu. Se aplică în această formă pe sâni, apoi punem un sutien.

Foile de varză conțin niște substanțe din familia taninilor care absorb excesul de căldură și reduc inflamația țesuturilor. După puțin timp mama poate scoate foile de varză veștede și sânii se vor prezenta mut mai bine.

Te poți mulge:

... însă numai în situații excepționale, când bebelușul nu suge eficient și sânii sunt foarte plini cu lapte și doar atât cât să detensionezi. Nu-l arunca. Colostrul este aur pur. Păstrează-l la rece și oferă-i-l bebelușului cu lingurița, între mese.

Este normală puțină febră, mai mică de 38ºC. Este de asemenea normal să ai sânii moi între mese și în câteva minute să se întărească. Dacă te doare tare și ești febrilă poți vorbi cu medicul tău să-ți prescrie un antiinflamator. Majoritatea sunt compatibile cu alăptarea.

În orice caz, ține mine că procesul durează cam trei zile, după care totul revine la normal, vei avea sânii moi și se vor angorja numai când va trece perioada după care bebelușul tău ia masa în mod normal.


Sursa articolului

***

Sper că am reușit să coving o dată pentru totdeauna că mamele nu au canalele înfundate după naștere, că în maternități nu e nevoie de o asistentă-minune care să ne chinuie până la lacrimi ca să ne facă un bine desfundând canale, că nimeni nu are norocul ca ”bebelșul să-i fi desfundat bine canalele”. Totul are legătură cu inițierea corectă a alăptării, lucru pe care aproape nimeni din maternitățile noastre nu-l face: breast crawl imediat după naștere, ținerea bebelușul și a mamei împreună în primele două ore, rooming-in-ul... Lipsa lor, împreună cu completarea standard cu lapte praf și cu mantra asistentelor: încă n-ai lapte, ia și de odihnește că avem noi grijă de el într-adevăr înfundă canalele. 

Dacă ai probleme precum sâni angorjați, canale înfundate, durere în timpul alăptării și probleme în a atașa copilul la sân sună un consultant în alăptare sau caută-l pe cel din spital, dacă are referințe bune. 

Despre alăptare trebuie să ne informăm temeinic înainte să naștem. Există grupuri de sprijin pentru mame și pentru viitoarele mame care primesc cu drag pe oricine în mijlocul lor. În spital deocamdată puțină lume deține informație corectă și la zi privind hrana adecvată a copilului. Din păcate. 

You Might Also Like

5 comments

  1. Tot citind despre alaptare imi vine mereu in minte atitudinea oribila a medicului neonatolog... Si pe mine si pe colega de salon ne verifica sa vada daca ne-a venit laptele. Invariabil, replica ei suna asa: "N-ai lapte, daca aveai trebuia sa-mi tasneasca intre ochi... deci n-ai...clar. Ar fi bine sa ai o cutie de LP cand ajungi acasa." si apoi pleca.
    Si eu si colega de salon o luam de buna, desi colega il alapta pe cel mic la cerere si dormea-manca-dormea asa linistit.

    RăspundețiȘtergere
  2. dar o angorjare la 4 luni ce motiv poate avea? am patit-o acum vreo 2 luni...bebe sugea bine,lactatia se reglase,deodata m-am trezit cu un san plin si dureros,l-am pus des pe bebitz dar degeaba,febra tot crestea,am ajuns la 39.6 intr-o noapte, sanul ma durea,era plin de ganglioni...l-am masat...n-am reusit. pana la urma de la doctor mi-a dat antibiotice, ca aveam 4 zile de febra mare si nu scadea cu nimic....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iarta-ma, mi-a scapat intrebarea ta. Probabil a suptbebe mai rar decat te obisenuisei. Se intampla si la case mai mari, important e sa stii ce-ai de facut: compresecalde cat suporti inainte de supt, masajul sanului, muls sub dus, bebe pus la san cat de des. Blocarea canalului poate fi uneori insotita si de febra iar durerea persista chiar si 1-2 zile dupa ce s-a deblocat. Surse spun ca si productia lactata poate descreste pana la 3 saptamanai la sanul cu pricina si ca acesta ramane pasibil de blocari recurente.

      Alta cauza pentru canalul tau blocat poate fi tendinta inconstienta de a alapta mai des la celalalt san in situatii mai dificile: somn sau oboseala (aletale), iesiri prelungite in oras, etc.

      Ștergere
    2. Febra poate fi semnul inflamatiei locale dar sa nu se ajunga neaparat la suprainfectie. Se poate trece peste eveniment si fara antibiotic, dar un doctor care vede zona probabil isi poate da mai bine cu parerea.

      Uite caam si eu o poveste proaspata cu asa ceva. Zilele trecute am patit-o si eu dupa ce copila mai mare nu a supt intr-o zi - am facut febra in doua zile (cu pauza intre ele) iar ultima data inflamatia s-a mutat spre areola, care a fost rosie, tare, dureroasa la supt si fierbinte cam o zi si jumatate. Nu am luat niciun tratament, oricum sunt la tara si nu ajung asa usor la doctor, dar i-am pus la san pe amandoi, pe rand. Prima data nu mai vroia sa suga niciunul, Denis imbuibat fiind de peste noapte, iar Anda cine stie ce motive a avut :))

      Acum am alta buba, mi-am redus productia la celalt san, tot insistand pe asta bolnav, iar D care prefera pe dreptul, dupa aceste cateva zile, il cam refuza pe celalalt. Am de lucru sa rmeediez situatia.

      Ștergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere

About Me